Svein har lang erfaring som avdelingsleder og har bygget opp og driftet flere avdelinger på tvers av landet. Nå er fokuset hans klart: heve kvaliteten i alle prosjekter gjennom tydelige rutiner, god opplæring og målrettet oppfølging.
Et godt produkt, til rett tid og pris, utført med godt håndverk. Det er hva kvalitet betyr for Svein Arne Andresen – og det er dette han jobber målrettet for å sikre i alle ledd av prosjektene.
– Vi skal være best på kvalitet i bransjen. Det handler ikke bare om å levere et tett tak – det handler om å levere trygghet, sier han.
En reise med vekst og ansvar
Svein Arne startet i Protan Entreprenør i april for 12 år siden som avdelingsleder på Sem. Siden den gang har reisen vært alt annet enn statisk. Han har bygget opp og slått sammen flere avdelinger, åpnet nye lokasjoner og hatt ansvar for opptil fire avdelinger samtidig i korte perioder.
– Jeg har vært innom det meste av organisasjonen – og har lært enormt mye. Nå er fokuset mitt å løfte kvaliteten på tvers av alle våre prosjekter og regioner.
Systematikk i alle ledd
For Svein handler kvalitetsarbeid om system og struktur. Han trekker frem PEAS sin operasjonelle effektivitet og rutinebeskrivelser som et viktig fundament.
– Det er viktig at vi følger rutinene våre. Når vi nå innfører Unit4 og OneTimely fra 1. september, får vi enda bedre verktøy for prosjektgjennomføring og kvalitetssikring, sier han.
Daglige sjekklister, sveiseprøver og bilder med kartreferanser er eksempler på tiltak som skal sørge for at jobben blir gjort riktig – første gang.
Kvalitet begynner hos menneskene
«Vi har mange dyktige folk, og jobben min er å sørge for at de har de beste forutsetningene for å lykkes.»
Alle tekkerne skal gjennom jevnlig oppdatering på Protan Takskole, og prosjektlederskolen skal optimaliseres slik at lederne står bedre rustet til å håndtere både prosjektutførelse og økonomi.
Sammen med Head of Global HSEQ Hans Ragnar Braathen og nyansatte Per Kristian Bangsund skal han bygge en enda sterkere kvalitetskultur.
– Per Kristian Bangsund har jobbet mange år i Protan Entreprenør Midt-Norge som tekker og bas og har derfor de beste forutsetninger for å kunne være med på å øke kvaliteten i gjennomføring av våre prosjekter. Han og Hans Ragnar skal jobbe tett med meg og avdelingslederne for å sikre bedre HMS, oppfølging, mer struktur og målrettet opplæring.
Stolthet og læring
For Svein er det viktig at både baser og fagfolk er stolte av arbeidet sitt. Yrkesstolthet og kvalitet henger tett sammen, mener han.
– Vi stiller krav om at alle skal ha gjennomført takskole. Og jeg forventer at folk har lyst til å levere godt håndverk. Det handler om holdning og kultur.
Når det gjelder å lære av feil, er han klar:
– Vi skal ikke peke finger, men vi skal lære. Derfor dokumenterer vi feil og bruker dem i opplæring. Det er sånn vi blir bedre – sammen.
Kvalitet kundene merker
Hva betyr dette kvalitetsarbeidet for kundene?
– Det betyr at de kan stole på oss. At vi kommer som avtalt, gjør jobben skikkelig og rydder etter oss. Det skaper tillit, og det gjør at vi er en foretrukken samarbeidspartner, sier han.
Og når vet han at de har levert høy kvalitet?
– Når jeg kommer opp på et ryddig tak og basen stolt viser frem taket, sjekklister og dokumentasjon – da vet jeg at vi er på rett vei.
Alltid noe å lære
– Jeg er mest stolt av at vi aldri slår oss til ro. Vi ser alltid etter muligheter for å bli bedre. Og det er nettopp det som driver meg, avslutter Svein.
Når han ikke jobber, finner du ham gjerne på sjøen, på fjellet eller sammen med sitt barnebarn.
Protan Entreprenør – Alltid trygg!
Futureproofing Waterproofing